maandag 13 oktober 2014

Het droomdoosje

Somaya was onze kapitein vandaag en Amber onze weervrouw. Wauw wat had ik een toffe bende vandaag. Trots op iedereen, fijn naar elkaar luisteren, vraagjes stellen, interactie. Knap hoor KO2! 


Amber had iets heel bijzonder bij. Een nieuwe bel! Onze tweede bel op school was stuk. En daar heeft haar moeke nu iets op gevonden. Op een rommelmarkt vonden zij een prachtige bel, met Napoleon er bovenop! Nu zal iedereen horen dat het tijd is ;) BEDANKT!




Na de praatronde was er vrije werktijd. De kinderen mochten zelf kiezen in welke hoeken en met welke materialen ze aan de slag gingen. 

Ellie die sorteerde vandaag niet van groot/klein, maar ze zocht twee dezelfde. En dat gebeurde niet onopgemerkt, anderen probeerden het nadien ook.


Er werden puzzels gemaakt.


Uiteraard werd er ook gebouwd maar vooral samengewerkt op de mat.


Mama, dokter en restaurant gespeeld in de poppenhoek.




Het onderzoeksboek werd onder de loep genomen.


Blokjes werden geteld en gemeten.




Er werden dingen overgetekend, dat was een knap idee!




Ik wou het spel dat ik voorstelde, vorige week vandaag spelen in groepjes. Maar enkele kleuters hadden er zelf al de tangrammen bij genomen. Ze begonnen van alles te bouwen. Ik stelde voor om dan iets op een wit blad te leggen, dan kunnen we het printen en nadien nog eens proberen te reproduceren. 

Ze ontwierpen een huis,



een kasteel,



een mannetje








en vuurwerk.


Effe had een drukke dag, hij ontving steeds telefoontjes. Ik mocht helaas niet weten van wie ;)




Na de speeltijd stelde ik ook mijn droomdoosje voor. In mijn droomdoosje kan van alles zitten wat er in ons hoofd ook zit. Mijn hoofd had onthouden dat de kleuters met rijmwoorden bezig waren in de bib. En daar had het droomdoosje nu een antwoord op. 

Er lagen verschillende voorwerpen in: een lepel, een gom, een nagel, een pen. We hebben met alle woorden proberen te rijmen, echte woorden of nonsens woorden. Tijdens de voor- en namiddag mochten de kleuters objecten in het doosje plaatsen, waar ze mee zouden willen rijmen. Op het einde van de dag deden we dat dus met: een auto, een parel, een letter, een cijfer, een potlood =) 


Er lagen nu ook stappenplannen om te tekenen in de klas. Er zijn kinderen met super leuke ideeën, dus keek ik even bij KO3 en koos enkele eenvoudige tekeningen (hoe teken ik een kikker, pinguïn, paraplu, vogel...) om hun eigen tekeningen te verrijken. Daar gingen ze knap mee aan de slag. 




















We legden ook nog vast wat we vorige week hadden onderzocht: pompoenen van groot naar klein.



Tijdens de namiddag was er rode werktijd en deden we hetzelfde als afgelopen vrijdag, maar de kleuters kozen wel iets anders. 







Om de dag af te sluiten vertelde ik hun over de trollen, kabouters en feeën die in het bos leven waren wij morgen gaan wandelen. Dat zijn echte plaaggeesten ;)

Morgen voormiddag gaan we dus cakejes bakken met Francesca (bedankt aan iedereen die de ontbrekende ingrediënten mee heeft gegeven!!) en namiddag vertrekken we om 13u op onze wandeling:
- Voorzie gemakkelijke kledij! We gaan ook onze regenlaarzen aandoen om te wandelen, dus als deze nog niet op school zijn, geef je ze dan mee a.u.b.? 

VERGEET DE PASTADAG NIET, wees er nog asap bij om je in te schrijven. Het is echt heerlijk, voor niet veel geld. 

Degene die al betaalde voor een fluohesje hebben het vandaag ook ontvangen (en voorzien van naam op het label). Het is de bedoeling dat dit hesje op school blijft. Je kan er nog steeds eentje bestellen! Geen probleem =) 

Op vrijdag 24 oktober (VM) gaan we op Halloweenwandeling met alle kleuters: Wil je mee gaan wandelen? Wie wil Halloweenhapjes op school voorzien, voor na de wandeling?

En zo sluiten we een goed gevulde eerste dag van de week af =) Tot morgen voor een bosrijk avontuur! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten