Dinsdag = boekenronde en vandaag was het Mattia zijn beurt. Hij had maar liefst 4 boekjes bij! Hij liet ze eerst allemaal aan ons zien, we telden ze en hij vertelde kort iets over elk boekje.
Nadien koos hij een kort verhaaltje en dat vertelde hij ons helemaal zelf, knap hoor!
Zijn boekje(s) van de smurfen waren wel heel bijzonder, daar zaten magneten bij.
Het verhaal van de kleine en grote beer las ik voor aan de klas.
En toen tijd om te starten met onze VWT. Mattia kwam een verslagje maken van zijn boeken in het praatronde boek. Hij wilde graag iets meer doen met de magneetjes van zijn Smurfenboek. Maar wat? Hij probeerde de omtrek te tekenen maar dat was moeilijk... Misschien konden we er spelletjes van maken? We gingen samen naar de kopieermachine en wat we allemaal bedachten kan je seffens zien.
De anderen werkten fijn aan de tafels en in de hoekjes. Vooral de gezelschapsspellen en puzzels waren in trek vandaag.
De kinderen brengen ook al een tijdje veel dennenappels mee naar binnen. We weten al hoe ze heten, wie er zaadjes uit eet (eekhoorns) en we weten ook waar ze groeien. Maar waar komen die zaadjes juist uit en kunnen de eekhoorns daar altijd aan?? Dat namen we eens onder de loep.
Ik vulde enkele glazen met water.
We bekeken de dennenappels een goed. De schubben stonden open, van alle dennenappels en we konden er goed in kijken. Het is ook lekker warm in de klas! Maar wat als het nat en koud is? Zouden de schubben dan nog open staan?
We plaatsten er enkelen in een glas en lieten de tijd zijn werk doen...
Ook gingen ze aan de slag met spelletjes/opdrachten die we maakten met Mattie zijn magneten. De oudste kleuters moesten de opdrachten echt maken, de jongsten probeerden het en konden ze ook inkleuren.
We moesten zoeken, tellen en tekenen.
Lana had vandaag een meter bij! En ze mat de kleuters, afstanden in de klas! Knap hoor =)
We gingen regelmatig eens kijken hoe het met de dennenappels ging. Zie je al verandering?
Diewke is ook even in de klas geweest. Zij heeft nog wat aan de knipmotoriek en automatisatie van deze techniek gewerkt.
Namiddag namen we de dennenappels er weer bij. Kijk eens wat er gebeurde:
Wauw! De schubben waren gesloten, we bekeken ze allemaal eens goed. We vonden het wel heel vreemd. We plaatsten de droge dennenappels nu in het water en lieten de natte dennenappels naast de glazen drogen. Zou het zo zijn met alle dennenappels? Morgenvroeg zullen we het zien ;)
We willen meer doen met dennenappels! Dus hebben we een idee, wat we precies gaan doen, lees je donderdag. Maar als jullie gaan wandelen of er ergens in de tuin kunnen vinden - we ontvangen ze graag morgen en donderdag ochtend!
Toen was er nog onze klasraad en daar kwam een idee naar de voorgrond ivm luid spreken in de klas. Na de klasraad was er nog een turnles met Diewke.
Lauren mag morgen 'de doos' meebrengen. Tot dan!
Weer een leuke dag. Groetjes aan mijn kapoenen.
BeantwoordenVerwijderen