donderdag 9 oktober 2014

Er is een tijger ontsnapt!

Resul verzorgde vandaag de fotoronde. Zijn mama had mij foto's doorgestuurd en ik had mijn iPad meegebracht, zodat we ze allemaal konden zien.


Resul vertelde ons heel veel van zijn gezinsuitstap met de trein. En we vonden alles wat we zagen heel interessant. 

Citaat van het moment: "Ik heb al eens op het hoofd van een grote dinosaurus gezeten."
"Niet deze grote (foto) want die zijn hoofd is wel te klein voor mij." =) 


Na de fotoronde zijn we in de klas beginnen te werken. We hielden er wel rekening mee dat de jongens/meisjes die ergens nog niet hadden kunnen werken de afgelopen week (en dat wel graag wilden doen) daar nu de kans toe kregen. 


Er hangen nu enkele foto's van reeds door de kinderen gemaakte (m.b.v. het stappenplan voor Clics) voorwerpen op in de klas.





Aan de grote tafel gebeurde vandaag ook iets leuks. Gisteren waren de kleuters spontaan bezig over groot, klein, groter, kleiner... Dus daar zijn we vandaag op verder gegaan. 
Er was 'levend rekenen': de kleuters konden de pompoenen in grootte vergelijken door er een toren van blokken naast te bouwen die even hoog was. De toren met de meeste blokken, daar stond de grootste pompoen. 



En daar maakten ze dan een 'verslagje' van.









Gisteren deden we een oefening rond van groot naar klein sorteren met concreet materiaal. Vandaag kwam (bijna iedereen) aan de beurt om dat eens met mij (en drukwerk van pompoenen) te doen.

Eerst de 5 losse prenten sorteren van klein naar groot.


Nadien op een blad de pompoenen sorteren van klein naar groot (zonder hulp van blokjes) en van groot naar klein.





Vandaag konden de kleuters niet alleen tellen door naar de cijfers te kijken, er waren ook opdrachten kaarten met de getalbeelden (t.e.m. vijf).






Er werd heel wat geteld, vergeleken,



gesorteerd,


maar ook (de letters van het alfabet) nageschreven.


Uiteindelijk werden niet alleen de pompoenen gemeten, maar ook andere spullen in de klas werden vergeleken:
- de bloem
- een auto
- een huis
- een stoel
Knap hé?!


















Tijdens de afsluitronde speelden we een spel als voorbereiding op een oefening die we volgende week gaan doen.


Ik liet een foto zien. De kleuters moesten onthouden wat ze zagen en nadien proberen de juiste figuren/kleuren op tafel te leggen.



Er zitten 2 briefjes in de boekentas:
- eentje over de wandeling volgende dinsdag namiddag (als je mee wil kan je je naam op het blad aan het prikbord hangen)
- eentje over de aankoop van fluohesjes met het logo van school (in de klas ligt een hesje maat XS, je kan hier eens naar kijken zodat je een idee hebt van de maat - ze vallen vrij groot uit)


Ik zag dat Lena een blouse aan had waarop stond dat ze later leerkracht wilt worden. Maar dat is een grapje zei ze, want eigenlijk wil ze politieagente worden =)


Deze namiddag, was er na een verhaal in de klas, een toneelvoorstelling op school. 


Dat vonden we heel spannend! Het was een toneel voor iedereen van onze school en het ging over een circus.



We zagen goocheltrucks, zotte grapjes en echte dieren. Er werd heel wat gelachen, verwonderd gekeken en meegedaan. 














De rode draad was een tijger die we maar niet konden vinden. Dat bleek een kleine kat te zijn, die door een hoepel kan springen! =)


Tot morgen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten